Aveo

Känner ni till Aveo och konceptet bakom företaget? Jag tycker att deras idé om att beakta alla fem sinnen i bygg- och inredningsskedet verkar intressant och unikt. Därför ställde jag några frågor till vd:n Anna Häggblom för att få reda på lite mera om deras tankesätt kring hem och boende.

 

 

Aveo är ett Vasabaserat företag som sysslar med inredning, planering och byggande. Deras historia sträcker sig bara några år bakåt i tiden, men är en riktig framgångssaga. Anna Häggblom och Andreas Bergvik grundade Aveo år 2006. Idén till ett gemensamt företag föddes på Skypetråden mellan Anna och Andreas, som är studiekompisar från tiden på Svenska handelshögskolan i Vasa. I nuläget har företaget ca 25 anställda.

 

Berätta om Aveo och er affärsidé. Vad gör er unika? – Aveo är Österbottens största planeringsbyrå och ett av de få byggföretag som växer i dessa tider. Vi bygger, renoverar och erbjuder alla tjänster som byggbolag erbjuder. Vår specialitet är att göra inredningsplaneringen genast från början. På så sätt blir den mera genomtänkt, man undviker överraskningar och sparar pengar i slutändan. I vårt team jobbar inredningsplanerarna tillsammans med byggplanerarna och byggjobbarna. Vi planerar sinnesmiljöer för alla sinnen och ser på dem som likvärdiga. Vi vill ge en utmärkt service. Vi vill ta hand om våra kunder, oss själva och våra partners. Medvetet och dagligen, säger Anna.

 

 

 

– Blomman i Aveos logo representerar de fem sinnena – ett blad för varje sinne. När vi gör en inredningsplanering utgår vi från varje kunds egna önskemål. Vi beaktar ytmaterial, belysning, akustik och ergonomi för att skapa ett så trivsamt hem som möjligt. Fungerande ventilation och rätt materialval är avgörande för doften. Hygienen och estetiken i kök och matsal påverkar smaksinnet. Vi planerar offentliga miljöer på samma sätt som privata hem och idag jobbar vi lika ofta med företagsmiljöer som med hemmiljöer. Intresset från företagsvärlden är det som växer snabbast. När arbetsmiljön är fungerande och trivsam jobbar man bättre. Vi ser att företag nu börjar förstå att de anställda kan må bättre och prestera betydligt bättre om arbetsmiljön fungerar. Och när kunderna får en känsla av trivsel så går affärerna bättre, förklarar Anna.

 

 

 

 

Beskriv en typisk kund som anlitar Aveo – finns det någon sådan? – Våra kunder värdesätter genomtänkta miljöer, de värderar sin egen tid och har ofta ett fullspäckat och spännande liv. De vill inte lägga sina lördagar på att varva olika butiker och järnaffärer. De privatpersoner som anlitar oss har kanske tidigare byggt ett hus eller en villa så de vet hur mycket jobb det är. Men även småbarnsföräldrar som har händerna fulla. En mamma berättade för mig att hon helt enkelt inte kunde ta med sina tre busfrön till tapetbutiken. Då är det perfekt att få hem en inredningplanerare istället, berättar Anna.

 

 

 

 

Hur har intresset för era tjänster varit från kundernas sida? Vad efterfrågas mest? – Badrumsplaneringar med tillhörande renovering är vår mest sålda produkt. Efter det kommer planeringar av hem i olika omfattning. Ibland planerar vi bara färgsättning och ser över rumsindelningen innan ritningarna skickas till husfabriken. Ibland får vi vara med och välja rubbet – sängar, lampor och inredningsdetaljer, säger Anna.

 

 

 

 

Ifjol öppnade Aveo en webshop där de säljer allt från tapeter och kakel till lampor och kuddar. – I webshopen finns sådant som intresserar våra kunder och vår personal, berättar Anna. Oftast har vi hunnit testa produkterna någonstans och gillat resultatet. Att vara återförsäljare för många produkter gör att vi kan erbjuda våra planeringskunder bra priser och det var den primära orsaken till att vi ville starta en webshop. Just nu matar vi in nya grejer från populära Ferm Living så fort vi bara hinner! De omtyckta marockanska kakelplattorna finns i många färger och mönster i vår shop.

 

 

 

 

Anna berättar också att Aveo har en lite annorlunda personalpolitik och de gör allt för att ta hand om sin personal på bästa sätt. – Vi har inga fasta arbetstider, vi har semesterfrihet, ytterst få regler, gemensamma fysiska aktiviteter och satsningar på att utveckla personalens självkänsla och självförtroende i livet som helhet. Vi har en stor tro på allas förmåga att göra, klara och utvecklas.

Hur ser Aveos framtidsplaner ut? -Vi vill fortsätta ta hand om våra kunder, vår personal och vårt företag. Det ska vara roligt och spännande att jobba. Tillväxt tycker vi om, men inte till vilket pris som helt, sammanfattar Anna.

 

0 gillar
Inredningsbutiker Intervjuer Nätbutiker

Du Kanske Också Gillar

1 Kommentar

Lämna ett Svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.