Kalklitir

 

Min inredningsspalt i söndagens Vasabladet och ÖT handlade om den isländska målarfärgen Kalklitir, som blivit otroligt populär och syns i massor av inredningsbloggar just nu. Vad är det som gör färgen så speciell undrar ni kanske? Det hör inte till vanligheterna att en målarfärg blir en trendprodukt, så något speciellt måste det vara med Kalklitir. Jo, absolut – men vi tar det från början.

 

 

Kalklitir är ett isländskt familjeföretag som drivs av Auður and Hjortur Skúla. Auður är utbildad dekorationsmålare och har över 20 års erfarenhet av målning. Paret började tillverka den egna målarfärgen Kalklitir för sju år sedan. Auður ansvarar för produktutvecklingen och maken Hjortur sköter försäljning och marknadsföring. Produktionen av Kalklitir flyttades från Island till Sverige i oktober ifjol eftersom familjen kommer att bosätta sig i Skåne.

 

 

Orsaken till Kalklitirs popularitet är en kombination av flera olika saker tror jag. Den främsta anledningen är förstås hur färgen ser ut på väggen. En vägg målad med Kalklitir känns rå, lite betongliknande, vilket är helt rätt just nu. Nyanserna är milda och mjuka och färgen kan användas både inomhus, utomhus och på möbler, men i bloggsammanhang är det främst inomhusväggar som målats med färgen. Färgen kan upplevas lite ojämn och “levande”, vilket också är något som känns nytt och fräscht jämfört med andra målarfärger.

 

 

Den andra faktorn som bidragit till Kalklitirs popularitet är att det är en helt naturlig och miljövänlig produkt som endast innehåller kalk och pigment. Kalklitir säljs i pulverform som kunden själv blandar ut med vatten. Det är både enkelt för kunden och bra för miljön.
– Det är inte så annorlunda jämfört med att baka en kaka. Det är lätt och går mycket snabbt. Genom att sälja färgen i pulverform undviker vi att transportera stora mängder vatten mellan olika länder, vilket bidrar till att hålla våra koldioxidutsläpp på en minimal nivå. Dessutom har färg i pulverform bättre hållbarhet, berättar Auður.

 

 

Bloggar och andra sociala medier har spelat en avgörande roll för Kalklitirs framgång.
– Jag tror att orsaken till Kalklitirs popularitet ligger i att vi har fokuserat på kvinnor. Kvinnor tycker om att dela med sig av saker, så när de hittar ett bra kakrecept eller något annat vackert för hemmet vill de gärna dela med sig till sina vänner. Inredningsbloggare är dagens trendsättare och jag tror att deras intresse för Kalklitir beror på färgens höga kvalitet och det faktum att det är något nytt och annorlunda, säger Auður.

 

 

Auður skriver den egna inredningsbloggen When decorating sedan några år tillbaka och parets hem har synts i flera internationella tidningar, vilket också har bidragit till ett ökat intresse för Kalklitirs produkter. Om du är nyfiken på färgen så rekommenderar jag att du kollar listan över återförsäljare, där finns återförsäljare listade för både Finland och Sverige.

 

Foton av Birgitta Wolfgang Drejer

0 gillar
Betong Bloggar DIY Inspiration Intervjuer Min inredningsspalt Trender

Du Kanske Också Gillar

3 Kommentarer

  • Reply
    Anna
    25 februari, 2014 at 10:08

    Vi hade just precis ett möte här hos oss…. Där vi bestämde att ta in Kalklitir i lager + använda det på en mässa i mitten på mars!

    Så fina färger!

    • Reply
      Anna-Lena
      25 februari, 2014 at 10:18

      Häftigt! Det var nog ett bra beslut! 🙂

  • Reply
    Anna
    25 februari, 2014 at 10:08

    Med oss menar jag ju Aveo då… 🙂

Lämna ett Svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.