Digital inredning

Två av Sveriges största tidningar, Aftonbladet och Expressen, satsar stenhårt på inredning just nu – något som förstås glädjer mig oerhört mycket! Jag har så gott som helt slutat köpa pappersversionen av inredningstidningar, numera läser jag allt på Readly istället. Där får jag min veckodos av inredning och en av mina absoluta favoriter är Expressens Leva & Bo-tidning som utkommer varje lördag. Det är den bästa stunden på hela helgen när jag sitter med morgonkaffet i soffan och läser nyaste Leva & Bo! Bra trendspaning och koll på det allra senaste.

 

 

11046262 10153343369720761 8727011882464913933 o

 

 

Deras sajt Leva & bo har nyligen genomgått en uppfräschning och där finns en hel del inspiration att hämta. Aftonbladet i sin tur har haft avdelningen “Härligt hemma” men nu tar de steget och lanserar en helt ny inredningssajt vid namn Myhome.se (lansering 2.6). Den Schibsted-ägda sajten ska kombinera journalistik och shopping, läsarna ska alltså kunna köpa de produkter som finns med i artiklarna.

– My Home ska bli startpunkten online för alla som är intresserade av inredning och en naturlig digital arena för annonsörerna. Någon sådan plats finns inte idag. Vi fyller helt enkelt ett hål i marknaden, säger Pernilla Barkman, affärsområdeschef på Myhome.se, i ett pressmeddelande.

 

 

My home2

 

 

Det ska också finnas en sökmotor som ska hjälpa läsarna att hitta de produkter som finns i artiklarna. En av My Homes partners är Royal Design Group, som driver sajterna royaldesign.se och rum21.se med många kända inredningsmärken i sortimentet.

– Det har saknats en digital redaktionell inredningsprodukt som My Home på marknaden. Royal Designs utbud av inredning och Schibsteds räckvidd är en oslagbar kombination och därför kändes det självklart att gå in som partner från start, säger Hans Bengtsson, vd och grundare av Royal Design Group.

 

 

artikel myhome 1

 

 

My Home får även draghjälp av två av Sveriges största inredningsprofiler, Pella Hedeby och Hildur Blad. Hildur är en personlig favorit sen länge, det är bland annat hon som gör podden “Kom in” som jag skrev om här.

 

 

artikel myhome

 

Vad tror ni om det här? Nytänkande och spännande eller en onödig och ointressant satsning? Eftersom jag själv jobbar i ett mediehus känner jag helt klart igen tankegångarna med att kombinera journalistiska texter med annonsmarknaden. Alla trender visar att det är åt det här hållet vi är på väg. Annonsörerna når sin målgrupp på nya, intressanta sätt och läsaren som ser en snygg lampa i en journalistisk text kan direkt klicka sig in i shopen och köpa den. Win-win för alla. Det här är frågor som Linn och jag jobbar med dagligen, så jag är mycket nyfiken på att se hur Myhome kommer att fungera.

 

Källa

0 gillar
Böcker & tidningar Readly Readly Tidning

Du Kanske Också Gillar

4 Kommentarer

  • Reply
    nadia
    2 juni, 2015 at 22:27

    Tror stenhårt på det där! Tänk att kunna köpa det man ser i tidningen. På studs! Väldigt bekvämt.

    • Reply
      Anna-Lena admin Nyfors-Norrgård
      3 juni, 2015 at 08:18

      Tycker också det verkar riktigt smart!

  • Reply
    Mickan
    3 juni, 2015 at 09:23

    Ja, inredningsnörd som man är så är ju detta toppen!

    • Reply
      Anna-Lena admin Nyfors-Norrgård
      3 juni, 2015 at 22:37

      Javisst är det! 🙂

Lämna ett Svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.