Om bostads­styling – Finland vs. Sverige

Mäklarbilder är något vi sett otroligt mycket av i de svenska bloggarna de senaste åren. Snyggt stylade lägenheter sprids som en löpeld från blogg till blogg. Undrar när finska fastighetsförmedlingar kommer att ta den trenden till sig? Och förstå värdet av den? Egentligen är det helt ofattbart att nästan ingen nappat på det ännu, med tanke på vilken oerhörd gratis marknadsföring förmedlarna får för sina objekt när de sprids via inredningsbloggare.

 

 

4491913

 

 

 

Ett första steg för finska fastighetsförmedlare är förstås att börja anlita stylister och verkligen satsa på snygga foton i mäklarannonserna. De svenska förmedlarna ligger ljusår före oss i det avseendet. De förmedlar inte bara ett boende – de förmedlar en känsla – hur klyschigt det än må låta. 

 

 

4491911

 

 

De förmedlar inspiraiton till sådana som inte ens är bostadsspekulanter. Många surfar runt på Hemnet och mäklarsidorna enbart för att inspireras av snyggt inredda hem. Kanske snor man den där idéen om vägglampan eller den stora krukväxten på pallen.

 

 

4491957

 

 

Det här är förstås på gott och ont kan jag tycka. Ofta är det nästan så att inredningen och till exempel ett snyggt dukat bord tar överhanden och man glömmer att titta på hur lägenheten eller huset verkligen ser ut. Men det är antagligen just det som är tanken också. Allt för att få så stor spridning för sina objekt som möjligt. Och det är ju smart kan jag tycka. Helt plötsligt kan ju faktiskt en icke-spekulant få syn på sitt drömboende fast man inte ens är på husjakt just då.

 

 

4491917

 

 

De lägenheter som får masspridning i bloggar följer ganska ofta samma koncept och samma inredningsstil. Samma prylar och attribut hittas i många av lägenheterna. Där kan jag tycka att det kan bli aningen tråkigt ibland. Stylisterna borde tänka på att bredda sig lite, inte bara köra på de där säkra prylarna som de vet kommer att göra lägenheten till ett klickmonster. 

 

 

2

3

 

 

Visst finns det också sådana som vågar ta ut svängarna. Ni minns kanske citronhuset, ballonghuset och paprikahuset som figurerade i bloggarna förra året. Paprikahuset fick till och med fler klicks än Zlatans hus! 

 

 

4491925

 

 

 

Bilderna i det här inlägget kommer från Entrance mäkleri och är precis en sådan lägenhet som valsar runt i bloggarna. Och jag erkänner, jag gillar också den här stilen, trots att jag sett den åtskilliga gånger förut. Jag inspireras av små detaljer i bilderna, som klungan av vaser på köksbordet, de ljusgrå köksluckorna och sovrummets färgskala och enkelhet.

 

 

4491939

 

 

 

När man tittar på svenska mäklarbilder får man lätt intrycket av att alla bostäder är sekelskiftesvåningar med 3 meters takhöjd och vackra stuckaturer. Inga renoveringsbehov här inte. Med det utgångsläget är det i ärlighetens namn inte speciellt svårt att styla lägenheten.

 

 

4491951

 

 

I Finland är vi inte bortskämda med speciellt många bostäder i den här kategorin, men då är det kanske desto större anledning att faktiskt tänka på stylingen när man säljer sin bostad. Eller vad tycker ni? Färggranna schampoflaskor i duschen, 2000 leksaker i barnrummet och en sunkig disktrasa på kökskran är i alla fall saker jag helst inte vill se när jag kollar bostadsannonser. Det är förstås småsaker som man kan rätta till på egen hand, men vill man få ut det mesta av bostaden kanske det inte är helt dumt att anlita en stylist. 

 

Foto: Anders Bergstedt / Entrance Mäkleri

0 gillar
Badrum Bloggar Kök Sovrum Styling Vardagsrum

Du Kanske Också Gillar

13 Kommentarer

  • Reply
    Victoria
    18 oktober, 2015 at 16:11

    Jag tror att man allt mera börjar förstå vikten av stylade hem här i Finland! Jag har kommit över en del företag här i söder som fokuserar på just detta, och till exempel Bo LKV:s foton har jag sett spridas i en hel del inredningsbloggar redan. Jag råkar höra till den kategorin som brukar gå in på mäklarsidorna bara för inspirationens skull, det är ju så himla intressant! :))

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      18 oktober, 2015 at 16:30

      Jo, jag tror också det är en trend som kommer att komma hit snart, vi ligger ju alltid några år efter svenskarna. Jag klickar också runt på svenska mäklarsidor i inspirationssyfte ganska ofta 🙂

  • Reply
    Marie
    18 oktober, 2015 at 16:19

    Jo alla fina lägenheter med stuckaturer och orginalgolv kan ju omöjligt ligga i Göteborg. Som när någon lägenhet säljs i Vasas mer anrika hus och man tänker att där måste det vara så himla fint. Klickar in på bilderna och allt är brunt och mörkt, 14 virkade dukar på små bord och de stora fönstren täckta av 90-talsgardiner. Vilken dröm det skulle vara att få jobba med säljstyling!

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      18 oktober, 2015 at 16:29

      Precis! Det skulle vara ett jätteroligt jobb! 🙂

      • Reply
        Josefine
        19 oktober, 2015 at 09:38

        Drömjobbet *smiley med hjärtögon x 10*

        • Reply
          Anna-Lena Nyfors-Norrgård
          19 oktober, 2015 at 10:42

          Jaaa! 🙂

  • Reply
    Josefine
    19 oktober, 2015 at 09:37

    Hahha, precis! Kollar ibland på etuovi bara för att roas av hur fullständigt bedrövligt det för det mesta ser ut…. Helt ofattbart att styling (åtminstone städa undan dendär disktrasan och de tvåtusen leksakerna..) ska vara…
    Då vi sålde vårt radhus googlade jag homestaging och gick loss 100%, bort med allt extra. Färska blommor/örter alla PRIVATA foton byttes ut till svartvita bilder på opersonliga men fina saker, typ eiffeltornet ; )
    Det blev hur fint somhelst och lägenheten var såld på en vecka, övriga i samma bolag har legat ute många månader MED disktrasor och skrot och skräp. Tror stenhårt att det var stylingen som gjorde susen : )
    Och TÄNK helt säkert pengarna det kostar att anlita nån som stylar o tipsar (om man inte är skicklig själv..) så betalar högst antagligen tillbaka sej i försäljningspriset. Det är jag övertygad om!

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      19 oktober, 2015 at 10:45

      Exakt! Precis såna där småsaker gör ju så mycket för helheten. Allt det personliga ska bort, de potentiella köparna måste kunna visualisera hur hemmet skulle se ut med deras egna prylar.

  • Reply
    Pilvi
    20 oktober, 2015 at 14:49

    Håller med dej till 100%. När vi sålde våran radhuslägenhet tog förmedlaren bedrövliga bilder med sin mobilkamera. Jag hade plockat bort allt onödigt och piffat till lägenheten med färska blommor och frukter, lagt ut lite ljus, nya prydnadskuddar osv. osv. När sedan lägenheten lades ut på nätet fick jag en chock. Bilderna var suddiga,"horisonten" sned, lamporna lyste rakt in i kameran, förmedlarens spegelbild syntes i speglar, fönster och glasdörrar. Jag tog kontakt med förmedlaren och skickade egna bilder som jag tog innan hon kom och fotade lägenheten. Lägenheten såldes på en vecka.

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      20 oktober, 2015 at 16:10

      Oj nej, låter helt hemskt! Bilderna är ju verkligen förmedlarnas viktigaste marknadsföringsredskap så att man inte satsar på dem är för mig helt ofattbart.

  • Reply
    MJH
    22 oktober, 2015 at 11:05

    Fint inlägg på fin bostad!
    Jobbar själv inom branschen och håller med till 100% om att det faktiskt lönar sig att styla bostaden innan fotografering och även plocka bort så mycket extra prylar som möjligt före en visning. Du skriver att fastighetsförmedlarna borde anlita stylister och antyder att det är förmedlarnas "fel" att bostäderna inte är fina.
    Verkligehten ser dock lite annorlunda ut. Konkurransen inom branschen är stenhård och det är en bred skala på den service förmedlarna erbjuder. De seriösa aktörerna rekommenderar säkerligen sina uppdragsgivare att satsa på styling och vissa erbjuder också tjänsten i sitt eget paket. Tyvärr är dock finländarna överlag mycket snåla då det kommer till förmedlingsprovisioner och övriga kostnader och allt borde "ingå i priset".
    Överraskande många konsumenter anser att förmedlarna är ett "nödvändigt ont" i försäljningen av deras hem och förväntar sig full betjäning utan att det får kosta just något.
    I många fall blir det då tyvärr så att konsumenten väljer den förmedlare som ger den förmånligaste provisionsprocenten och då blir arbetsprestationen ofta också därefter.
    I slutändan är det ändå konsumenten som betalar för styling o.dyl. och där är den stora skillnaden. Svenskarna beredda att betala mera för bra service och snabba resultat, medan vi finländare och kanske speciellt Österbottningar har en stark övertygelse om att "vi kan bäst själv" och många gånger absolut inte vill betala för något extra.

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      22 oktober, 2015 at 15:36

      Jo, jag förstår helt och hållet att det är säljaren (privatpersonen) som borde förstå att anlita stylist. Men där tänker jag att någon fastighetsförmedling kunde specialisera sig på det här och erbjuda den tjänsten före alla andra, det skulle vara en klar konkurrensfördel för dem. Man skulle förstås behöva påvisa att en stylad bostad säljs för x% högre summa, då skulle nog inte den tjänsten vara speciellt svårsåld till slutkonsumenten tror jag 🙂

  • Reply
    Marie
    23 oktober, 2015 at 21:36

    Det här objektet hade jag kunnat ta mig an helt gratis. Man ser ju knappt väggarna. Annars ett hus med stor potential för någon blivande brändöromantiker 🙂 http://www.jokakoti.fi/kohde/133fe0

Lämna ett Svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.