Vi ytliga kvinnor

Jahapp, så var vi där igen en gång då. Ett ganska ogenomtänkt inlägg på en manlig radiopratares FB-sida startade debatten den här gången. Debatten om den ytliga och kvinnodominerade bloggvärlden. Det finns flera saker som stör mig i det här.

Ett. Personen medger att han inte följer med i bloggvärlden. Men anser sig ändå kunna uttala sig ganska detaljerat om den och om bristen på djupa bloggar med substans i Svenskfinland. Det finns bara en blogg med djup i Svenskfinland, säger han.

Två. Bloggvärlden är kvinnodominerad och därför anses det vara ok att klanka ner på den som en betydelselös hobby. Kan bara dra slutsatsen att en del män verkar störa sig på att vi kvinnor hittat ett sätt att synas OCH till och med tjäna pengar på. En plattform där män lyser med sin frånvaro.

Tre. Personen efterlyser alltså mera djup. Då kanske fler män skulle lockas av bloggvärlden också, säger han. Själv leder han alltså Veckoslutskommittén på Radio X3M. Djupt? Tja, bedöm själva.

 

Själv är jag ju en av dessa ytliga bloggare han hänvisar till. Som visar perfekt inredda hem och kanske till och med någon snygg kaffekopp på min instagramprofil. Och vet ni, då betyder det tydligen att hela mitt liv går ut på perfekt inredda hem och puffade kuddar och snygga frukostar.

Sanningen är faktiskt väldigt långt från det. Det vet alla som känner mig väl. Jag pratar aldrig om inredning med mina vänner – om ingen ber mig om råd eller tips vill säga. Linn brukar säga åt mig – “Oj, om du sku ha en personligare blogg – du sku va bäst”. Och tanken har slagit mig hundratals gånger. Det vore så roligt att ha en blogg där man bara fick lätta på trycket – som jag gör i det här inlägget. För åsikter har jag minsann. Starka sådana. Om barnuppfostran, politik, flyktingkrisen, vaccinationer, kolloidalt silver, medievärlden, pälsdjursnäringen, samhället – ja, nästan om allt faktiskt.

 

Men sen har jag tänkt steget längre. Jag vill inte vara en person som delar med mig av mina djupaste tankar och mina personliga åsikter. De håller jag för mig själv och för mina vänner där diskussionerna för det mesta går väldigt heta. Jag skulle inte orka med sådana debatter som riskerar uppstå i offentligheten på basen av något jag skrivit i bloggen. Jag skulle inte vilja logga in på bloggen och vara rädd för vilka elaka kommentarer folk har lämnat efter sig.

Jag tycker det är oerhört modigt av de “djupa” bloggarna att dela med sig öppet av sina innersta tankar. Det skulle jag aldrig våga eller vilja. Men det betyder inte att de inte finns där i mitt huvud. Men de stannar där. Och jag fortsätter blogga om den ytliga inredningsvärlden – för det är safe ground. Och nej, jag är inte arg. Bara upgiven på att det ständigt ska visas sådant förakt mot något vi kvinnor faktiskt gör bättre än män. Är det där skon klämmer kanske? Nu talar jag inte enbart om denna debatt, utan om liknande debatter som dyker upp med jämna mellanrum.

 

P.S.1. Det här är precis ett sådant inlägg som jag alltså egentligen inte vill skriva. Mina händer skakar och jag vill absolut inte trycka på publicera-knappen. Men jag gör det ändå. Den här gången. Jag skulle aldrig palla att leverera inlägg av den här karaktären på daglig basis. Känns inte alls ok att kritisera en persons åsikter på det här viset, jag vill inte ens skriva ut personens namn även om alla vid det här laget vet vem vi talar om. Men det var i alla fall inte jag som började den här diskussionen – som man brukar säga i sandlådan. Och som sagt, jag kritiserar enbart uttalanden och påståenden här, inte personer i sig. För det här är inget nytt resonemang, samma diskussion dyker upp med jämna mellanrum och jag tror det är fler än jag som börjar tröttna på “dra alla över en kam”-inställningen som vi bloggare får utstå.

 

P.S.2. Vill ni läsa fler inlägg i debatten så kan ni klicka här, härhär och här. För övrigt har personen i fråga bett om ursäkt på sin FB-sida idag – vilket uppskattas – men det är ju svårt att reparera något i efterskott.

 

P.S.3. Min “ytliga” bloggvän Ingela ger också sin syn på saken i ett väldigt välskrivet inlägg. När vi träffas med vårt bloggäng (10 st inredningsbloggande kvinnor), så brukar det lätt passera 5-6 h utan att vi nämnt ett enda ord om inredning. Vem kunde tro att vi har annat att diskutera?

 

 

0 gillar
Allmänt Bloggar

Du Kanske Också Gillar

44 Kommentarer

  • Reply
    Lillemor Asplund-Haapasaari
    16 oktober, 2015 at 11:27

    Tack för att bra inlägg!

  • Reply
    Ingela
    16 oktober, 2015 at 11:27

    Hear, hear!

  • Reply
    Jonna
    16 oktober, 2015 at 11:39

    Tack för ditt fina inlägg! Modigt av dig att ändå trycka på Publicera, och frågar du mig så läser jag gärna liknande inlägg av dig igen! 🙂

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      16 oktober, 2015 at 11:41

      Tack! Själv hoppas jag det tar länge innan något ämne bränner lika mycket som det här, så jag känner mig tvungen att leverera ett liknande inlägg 🙂

  • Reply
    linnea p.
    16 oktober, 2015 at 11:44

    Jättebra! Och jag tycker nog det är okej att kritisera åsikter, särskilt på det sätt du gör. Så mitt i prick i de tre punkterna och med ett betydligt bredare perspektiv än vad originalposten som startade det här hade. Hoppas dina skakiga händer lugnar ner sig! Tycker de gjorde ett bra jobb med att skriva det här inlägget. 🙂

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      16 oktober, 2015 at 11:46

      Tack, tack, tack Linnea! Skakar nog ännu… 🙂

  • Reply
    Christina
    16 oktober, 2015 at 12:06

    Det är så intressant när man ibland får se en glimt av den riktiga personen bakom bloggen. Heja Anna-Lena!

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      16 oktober, 2015 at 12:13

      Ja, men det är skrämmande att visa sig tycker jag. Vill inte vara en offentlig person, vill bara gömma mig bakom de fina kuddarna 🙂

      • Reply
        Christina
        17 oktober, 2015 at 10:01

        För mig får du gärna fortsätta gömma dig bakom de fina kuddarna. För jag gillar din inredningsblogg!

        • Reply
          Anna-Lena Nyfors-Norrgård
          17 oktober, 2015 at 10:02

          Tack Christina! Det värmer! Det är sådana som du jag bloggar för 🙂

  • Reply
    Jenna
    16 oktober, 2015 at 13:06

    Jag håller med dig fullständigt, Anna-Lena! Jag tror att det är väldigt lätt för utomstående (som inte bloggar själva och som inte heller läser bloggar) att tycka att det är ytligt – och det är ibland ytligt och det kan det väl få vara.
    Jag kan dock bli väldigt ledsen när folk TROR saker om mig, bara för att de läser min blogg. Att ha en skönhetsblogg medför att många tror att man är väldigt utseendefixerad och dum i huvudet – tyvärr.

    Jag bloggade personligt i många, många år men kom till en punkt där jag blev trött på att dela med mig av saker till individer som jag inte kände. Därför har jag valt att enbart dela främst ytliga saker på min skönhetsblogg – för då VET jag iallafall att om någon dömer mig pga vad jag skriver om så är det just för att de dömer min yta. De vet INGENTING om mig – och då har jag också lättare att strunta i elaka kommentarer. Förstår du vad jag menar..? Det är betydligt jobbigare att bli dömd pga sina åsikter, personlighet, val i livet än pga sin yta – tycker iallafall jag. För jag bryr mig ärligt talat inte ett skit om vad folk tycker om hur jag ser ut. 😉

    Sen kan även jag bli OTROLIGT frustrerad ibland över de rosa, fluffiga moln som sociala medier innebär – där folk (ofta) bara skriver om saker som är "skrytvärda" men utelämnar personliga aspekter, inte vågar visa sårbarhet och frustration. Men samtidigt är det ju inte upp till mig att bestämma vad andra ska visa upp – jag kan bara välja vad jag själv delar med mig av. Jag har iallafall lärt mig att en fasad ofta är just bara det, en fasad. Vill man lära känna någon så hjälper det inte att läsa dennes blogg – då måste man lära känna individen.

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      16 oktober, 2015 at 13:54

      Ja, förstår dig och håller helt och hållet med dig! Folk vet INGET om mig genom att läsa mig blogg, förutom vilken färg jag just nu gillar bäst eller hurdant köksbord jag föredrar. De vet inget om mig som person. Och så vill jag ha det. Var och en måste själv få välja vad man delar med sig av, utan att för den skull dömas åt ena eller andra hållet.

  • Reply
    Linnéa Södergran
    16 oktober, 2015 at 14:17

    Sjukt bra inlägg A-L! Håller med dig fullt ut. Speciellt nischade bloggar är ju nischade av en orsak. Tanken är inte att dela med sig av hela sitt liv.

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      16 oktober, 2015 at 14:28

      Exakt! Det fina med bloggvärlden är att man själv får välja precis hur privat man vill vara! Jag älskar nischade bloggar eftersom de bjuder på mer detaljerad information om ett ämne. Lite mera "djup" i det ytliga, haha!

  • Reply
    Livingwithmycamera
    16 oktober, 2015 at 14:28

    Fan. ( förlåt) men man blir ju bara så matt av ilska. Vem är han att döma???

  • Reply
    Hanna
    16 oktober, 2015 at 14:31

    Ja!! Bara för att man har en ytlig blogg betyder det ju inte att man är en ytlig person. Och att vara intresserad av och läsa om "yta", vare sej det är skönhet, matlagning, inredning eller liknande är givande och roligt tycker jag. Inte vill jag heller skriva mina allra innersta tankar på internet där flera hundratals personen följer dem! Det känns för privat. Men inte gör det mej till ytlig eller min blogg till ointressant för det!

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      16 oktober, 2015 at 18:28

      Exakt!

  • Reply
    Ida
    16 oktober, 2015 at 14:54

    Bra skrivet! Heja dig!

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      16 oktober, 2015 at 18:28

      Tack!

  • Reply
    Sara
    16 oktober, 2015 at 15:19

    Tack för ett jättebra inlägg! Det här med att bloggare bara är ytliga och blablabla är vi ju så ofantligt trötta på att höra! Folk borde väl få dela det de vill utan att dömas hit eller dit.
    Att vi tydligen lever i en värld där det ska klankas ner på kvinnor som hittat något sätt att synas skrämmer mig.

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      16 oktober, 2015 at 18:29

      Det är nog en del av problemet tror jag – att det här är VÅR värld och männen vet inte hur de ska förhålla sig till den. Så det enda de gör är att klanka ner på bloggar.

      OBS, OBS, OBS! Jag skrev "männen" men jag menar såklart inte alla män, så nu behöver ingen man gå igång på den formuleringen 😉

  • Reply
    PJ:s byffé - Från by till fe
    16 oktober, 2015 at 15:28

    Jag tror att Nicke Aldén formulerar sig fel. Han skriver att han uppfattar den finlandssvenska bloggvärlden som ytlig och falsk när han i egentligen menar ointressant. Han är helt enkelt inte intresserad av mode, heminredning, pyssel och annat som ligger kvinnor varmt om hjärtat utan han söker något annat. Detta annat finns säkert, han nämner en blogg som han gillar, men att kalla de bloggar som skriver om typiska kvinnliga ämnen för falska är inte rätt.

    Visst finns det bloggar som vore hämtade rakt ur en modetidning och kan uppfattas som tillrättalagda men det handlar till stor del om fotografens skicklighet och de normer som styr t.ex. moderapporteringen. De bloggar som lyckas visa upp och beskriva kläder, heminredning, mat osv på ett originellt och jordnära sätt tror jag också lockar läsare bortom själva ämnesområdet. Syvende och sist handlar det om vilka intressen man har. Hittar man få bloggar som behandlar de intressen och värderingar man själv odlar så kanske man uppfattar bloggvärlden som ytlig.

    En annan sak han tar upp är varför män inte i större utsträckning skriver blogg. En betydligt intressantare fråga som också jag tangerat. Att den finlandssvenska bloggsfären skulle locka fler män att skriva om den upplevdes som mer genuin och ärlig köper jag inte. Det är bara att sätta igång och skapa den blogg och de värderingar en själv anammar. Då borde den sticka ut i en bloggvärld som hen annars uppfattar som platt. Jag läste en kommentar att det kanske är genetiskt betingat men en stor del av litteraturen är skriven av män. Dessa män är ofta författare eller skribent till yrket; frågan är varför fler män på gräsrotsnivå inte skriver.

    Det kan handla om uppfostran och attityder i barndomen. Flickor skriver ofta dagbok i unga år, vilken pojke gör det? Pojkar tyr sig ofta till mera praktiska ämnen i skolan medan flickor antas gilla mjuka ämnen och scrapbooks. Och så fortsätter det. En svetsare på verkstadsgolvet kan vara världens bästa berättare men att få honom att sätta det på pränt är näst in till omöjligt. Sedan finns det naturligtvis de män som uppfattare bloggandet som fjantigt och omanligt, en inte obetydlig grupp tror jag.

    Rent allmänt tycker jag: lev och låt leva. Hittar jag bloggar jag gillar läser jag dem, de övriga behöver jag inte befatta mig med.

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      16 oktober, 2015 at 18:31

      Så oroligt bra formulerat! Tycker precis, exakt som dig!

  • Reply
    Emelie
    16 oktober, 2015 at 17:49

    Alltså vad händer med bloggvärlden? Precis allt ska det förstoras och skrivas om just nu. Loggade in idag och fann flera inlägg angående dessa uttalanden och fann slutligen FB-inlägget som alla pratar om. Kan inget annat än att hålla med dig Anna-Lena. Alla måste inte vara djupa, uttrycka sina åsikter eller skriva om sin vardag på en offentlig plattform. Alla måste inte heller läsa dessa bloggar – speciellt inte de "ytliga" om det är dem de inte tål. Visst är bloggarna ytliga på sina sätt, men det är ju charmen med dem också – för man vet vad man får. Jag vill gärna klicka mig in på din INREDNINGSblogg, Linnéas MODEblogg eller Malins MATblogg just för att jag vet vad jag kommer att få.

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      16 oktober, 2015 at 18:33

      Precis! Har man specialintressen så vill man såklart läsa nischade bloggar om just sina intressen. Och det är också därför jag skriver en nischad blogg – för de läsare som är intresserade av inredning. Inte för de andra.

  • Reply
    Linda Holm
    16 oktober, 2015 at 18:46

    Håller helt med Linn, du borde skriva mer sånt här!! Älskar detta inlägg, sättet att uttrycka dig på!
    Men förstår att alla inte vill skapa debatt. Jag behöver va på ett visst humör när jag skriver såna inlägg, så man kan hantera skiten som följer med.. 😛

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      16 oktober, 2015 at 19:08

      Tack, va snällt skrivet! Ja, jag älskar också detta sätt att skriva, för det är ju helt annat att skriva en sådan här text än att skriva om lampor och tapeter. Det är väl därför jag ibland funderat på att ha en annan personligare blogg. Men nä, det kommer nog inte att hända ändå. Just för att jag inte vill vara en debattör.

  • Reply
    Nina Holm
    16 oktober, 2015 at 19:48

    Jättebra skrivet!

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      16 oktober, 2015 at 19:50

      Tack!

  • Reply
    Ulrika
    16 oktober, 2015 at 20:20

    Med risk för att bli halshuggen nu…

    Det är helt otroligt hur mycket skit Nicke har fått ta från den finlandssvenska bloggvärlden det senaste dygnet. Hans fb-inlägg var klumpigt och ogenomtänkt. Jag förstår att folk reagerar, men orden mot honom har varit lite väl hårda. Speciellt från såna som inte ens känner honom och vet vad han står för.

    Och vad har hans jobb att göra med det? Det där var en reflektion skriven på hans privata fb-sida. Måste hans jobb på ett radioprogram vara djupt för att han ska få säga att han upplever många finlandssvenska bloggar ytliga och hellre läser något med mera djup?

    Alla uttrycker sig fel ibland, förtjänar man ett drev efter sig för det? Varför inte ta diskussionen vidare i stället, varför är det så män som bloggar? Tankar kring det skulle jag vara intresserad av att läsa.

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      16 oktober, 2015 at 20:57

      Jag hade läst tre inlägg om FB-inlägget när jag skrev mitt inlägg i morse. Att det sedan blev ett "drev" beror antagligen på att MÅNGA under dagens lopp kände sig uppretade och utpekade av hans inlägg och istället tyckte att mitt inlägg innehöll sakliga och sanna påståenden om den ytliga bloggvärlden. Det är helt normalt att vilja ge sin syn på saken om man känner sig felbehandlad, därav mängden blogginlägg som skrivits under dagen.

      Jag skulle också gärna läsa diskussionen om varför så få män syns i bloggvärlden, men nu har jag bestämt mig för att återvända till mitt ytliga inredningsämne och låta andra debattera den frågan istället. Får hoppas någon nappar den bollen! 🙂

  • Reply
    Ulrika
    16 oktober, 2015 at 23:25

    Det var inte mängden inlägg jag syftade på, utan den lite hätska tonen i dem. Det är helt förståeligt att man vill säga sin åsikt om man känner sig felbehandlad, men ibland kan det vara bra att vänta med att trycka på sändknappen.

    Jag har läst flera mycket sakliga inlägg (utan personliga påhopp på N) av bloggare som kände sig träffad och ville ge sin syn på saken. Ibland känns det som att folk i ankdammen retar upp varandra onödigt lätt, en börjar och så rullar det snabbt nerför.

    Här har du som huvudansvarig för en växande bloggportal också ett visst ansvar. Ditt inlägg var inte jätteelakt, men vissa delar lite onödiga. Jag förstår att du skrev generellt om synen på kvinnliga bloggare. Men man kan också missförstå dig och tro att N anser att bloggandet bara är en betydelselös hobby för kvinnor och att han stör sig på att kvinnor hittat ett sätt att synas och tjäna pengar. Något han mig veterligen inte har sagt. Förakt är också ett starkt ord.

    Jag brukar vara förvånad och förfärad över näthatet mot många kvinnliga bloggar. Det är för jävligt och för mig totalt oförståeligt hur folk orkar spy ur sig all skit. Och då känns det extra onödigt om bloggare är med och bidrar till att det riktas mot någon annan. Ord på nätet väger tungt och kan vara bränsle för någon annan, även om tanken ursprungligen bara varit att stå upp för sig och sin blogg. Alla mot en är aldrig schysst. Oavsett vem som började.

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      16 oktober, 2015 at 23:48

      Jag tar ansvar genom att stå upp för våra bloggare, sådana som kan kategoriseras som "ytliga". Jag försvarar mig och dem och förklarar varför inte alla vill bloggar om sina innersta tankar och vara "djupa".

      • Reply
        Ulrika
        17 oktober, 2015 at 09:35

        Jag verkar ha svårt att uttrycka mig tillräckligt tydligt. Jag ifrågasätter inte ATT du och andra reagerar och står upp för era bloggar. Och definitivt inte om ytliga vs djupa bloggar. Internet är stort så alla ryms och behövs.

        Däremot är det olyckligt HUR vissa gör det. Precis som du skriver i ditt inlägg är det svårt att ta tillbaka ngt i efterskott. När bollen är i rullning är det svårt att stoppa den. Man kan säkert stå upp för sig själv, sin och alla andras "ytliga" bloggar utan personangrepp.

        Orsaken till att jag överhuvudtaget gav mig in i den här diskussionen var för att jag tycker att det är väldigt obehagligt hur snabbt halva finlandssvenska bloggvärlden kan vända sig mot en person och hans åsikter. Jag skulle bara gärna ha sett att diskussionen varit lite sakligare.

        Och för att ännu förtydliga: N borde också ha tänkt efter före han tryckte på sändknappen. Men för det förtjänar han inte att hängas ut som det ena eller det andra på diverse bloggar. Han borde ha hållit i sär sina två tankar och inte blandat ihop dem med varandra. Att vissa bloggar upplevs som "ytliga" har inget att göra med att det råkar vara en kvinna som skriver. Det är upp till var och en vad man vill dela med sig av. Och det är också upp till läsaren vad hen vill läsa.

    • Reply
      Linda Holm
      18 oktober, 2015 at 00:01

      Nu har ju det här lugnat sig, men kan ändå inte låta bli att kommentera.
      Jag tycker ingenting i Anna-Lenas inlägg var onödigt eller elakt. Faktiskt. Svar på tal bara. Jag tycker man som radiopratare har ett större ansvar för vad man säger än vad A-L har.

      • Reply
        Anna-Lena Nyfors-Norrgård
        18 oktober, 2015 at 10:15

        Tack Linda! Precis så tycker jag själv också. Har den ena parten uttalat sig på ett ganska ofint sätt så tycker jag att de utpekade har rätt att försvara sig och förklara saken från sitt perspektiv.

  • Reply
    Kerstin
    17 oktober, 2015 at 02:25

    Jag tror inte att Nicke hade för avsikt att kritisera dej som person, eller någon annan. Han tycker tydligen bara inte om "ytliga" blogger, och jag tycker att han har rätt att säga vad han tycker. Det att han inte tycker om inredningsbloggar betyder inte att det skulle vara nåt fel på själva bloggen, det betyder bara att det inte är hans grej, han tycker om nåt annat, och det ska väl få vara ok.

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      17 oktober, 2015 at 09:34

      Absolut, det förstår jag såklart och man varken kan eller behöver inte tycka om alla bloggar här i världen. Men om jag som exempel går in på en dataspelsblogg, som är ett ämne som verkligen inte tilltalar mig – då känner jag inte att jag måste berätta för bloggaren hur ytlig den personen är och skriva att hen lever i en fantasivärld utan anknytning till verkligheten. Jag klickar helt enkelt på krysset och tänker att det där var inte en blogg för mig, men säkert finns det en marknad för den också. Att dra alla bloggar utom en i hela Svenskfinland över en kam känns kanske lite förhastat och onödigt.

      • Reply
        Linda Holm
        17 oktober, 2015 at 23:52

        Håller helt med Anna-Lena här.

  • Reply
    emma
    18 oktober, 2015 at 18:08

    Amen! SÅ bra skrivet Anna-Lena, tack!!

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      18 oktober, 2015 at 18:24

      Tack, vad glad jag blir! 🙂

Lämna ett Svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.