Om influencers och män

Redan igår kväll efter föreläsningen med Underbara Clara och Annakarin skymtade jag de första blogginläggen om evenemanget. Så himla roligt att läsa era tankar om kvällen! Vad tyckte jag då? Inspirerande, hög igenkänningsfaktor och humoristiskt är nog de tre ord som bäst beskriver hur jag upplevde kvällen. Otroligt bra samspel och “rollfördelning” mellan bloggaren Clara och forskaren Annakarin. Jag tror vi var många bloggare som satt och nickade igenkännande flera gånger under kvällen. Tror att vi alla sitter med samma funderingar och problem och det är alltid roligt att få bekräftat att man tillhör en grupp där vi alla har något gemensamt och lätt kan förstå varann, trots att vi på de flesta andra sätt är en otroligt heterogen grupp. Samhörighet. Det är viktigt. Och det kände man definitivt i salen igår kväll.

 

SAM 0226

 

 

Clara pratade också om “influencers”, vilket är det nya it-ordet inom marknadsföring. Om man, som jag, slaviskt läser allt som handlar om marknadsföring i sociala medier har man säkert inte undgått att “influencer marketing” är det hetaste just nu. Läste nyligen att det är den marknadsföringsform som har allra högst konverteringsgrad, dvs. där de som exponeras för marknadsföringsbudskapet faktiskt konverteras till köpare. Och det är ju inte speciellt svårt att förstå. En bloggare, Instagram-profil eller Youtuber blir snabbt som en vän. En person som man följt i många år känns som någon man kan lita på och deras rekommendationer följer man gärna. Då spelar det ingen roll om personen rekommenderar yoghurt, mobiltelefoner eller träningskläder – man vill ändå ha samma som sin idol.

 

 

SAM 0233

 

 

Det här är så otroligt intressant tycker jag. För idag är det ju i hög grad så att ett företags potentiella kunder påverkas av andra konsumenters åsikter, rekommendationer och erfarenheter i betydligt högre grad än vad de påverkas av vad företaget själv säger om sina produkter. Därför är det så smart av företag att använda sig av influencers för att låta dem sprida deras budskap till precis de personer de vill nå – men inte kan nå utan en influencers hjälp. En ganska radikal förändring från hur man tänkte när jag läste marknadsföring för x antal år sedan. Fenomenet är ju ganska nytt i Finland och jag blir alltid lika glad när jag ser ett företag som är smart nog att använda sig av influencers i sin marknadsföring. Cred till de företag som vågar. Vi har många exempel på modiga sådana här i Österbotten också, t.ex. alla de som vågat prova på ett sponsrat inlägg på någon av våra bloggar. Ta nu till exempel Julias samarbete med Caroline´s underkläder. Inlägget har legat i topp som det mest lästa på Sevendays under de tre senaste dygnen.   

 

 

SAM 0228

 

 

Sen en annan sak också. Det här med män i bloggvärlden. Den här frågan hade vi en het diskussion om på jobbet i förra veckan. För det finns faktiskt många män som fortfarande anser att det här med bloggande är ytligt, tramsigt och inte värt ett smack. Därför vill de heller inte befatta sig med bloggvärlden. Det var nästan så jag ville high fajva Clara när hon svarade på Linns fråga om hur man ska få männen mera aktiva i bloggvärlden. Clara svarade att män kanske inte behöver finnas överallt. De är ju ändå i majoritet på så gott som alla andra ställen, så varför inte låta den här världen domineras av kvinnor? Touché. Kan inte annat än hålla med till 100% på den fronten.

 

 

SAM 0234

 

 

Vi kvinnor kan vara stolta över vad vi lyckats skapa. Tids nog kommer männen att inse att här finns pengar att tjäna (se avsnittet om influencer marketing) och då tror jag det kommer vara annat ljud i skällan.

 

 

13078303 10154058147975761 1250721614 o 1

 

P.S. Mannen på bilden har inget med texten att göra. Det är min chef Mika, som tyckte föreläsningen var otroligt intressant. Jobbar man med ett gäng kvinnliga bloggare varje dag har man nog antagligen lärt sig ett och annat om bloggvärlden och insett att bloggare inte enbart är ytliga och tramsiga 😉 Han var för övrigt en av de ca 15 männen i den 260 personer stora församlingen. Var var resten? 

 

Var du också där? Har du bloggat om föreläsningen? Länka gärna ditt inlägg här i kommentarsfältet så hittar jag alla inlägg.

 

Edit: Rekommderar att ni också läser Björn Nybergs ledare i Vasabladet. Man kan inte annat än älska den rubriken: Det finns pengar i kuddfodralen.

0 gillar
Bloggar

Du Kanske Också Gillar

8 Kommentarer

Lämna ett Svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.