Bloggevent på Dermoshop

Inlägget är ett kommersiellt samarbete med Dermoshop

 

Som jag nämnde i veckosummeringen så besökte vi Dermoshops kontor i Korsnäs i lördags. Michaela och jag var dit redan i september och planerade eventet tillsammans med bland annat Ann-Sofie Strand och Hanna Löfholm från marknadsavdelningen. Vi beslöt att också bjuda med ett gäng bloggare från Blogivaasa, så vi var ett 20-tal personer som åkte iväg på lördag morgon. Dermoshop hade fixat busstransport åt oss från Vasa till Korsnäs, så det kändes lyxigt att slippa köra själv i vinterföret.

 

DSC 9623w

 

 

När vi anlände leddes vi genom Dermoshops kontors- och lagerutrymmen, vilka kan liknas vid en labyrint vid första anblick, fram till ett stort rum med dukade bord. Som de bloggare vi alla är gick vi förstås loss med kamerorna genast vi kom in. Det var så fint ordnat och julstämningen infann sig direkt.

 

 

DSC 9719w

DSC 9658w2Mari Aho och Hanna Löfholm från Dermoshop.

 

DSC 9647w

DSC 9649w2Ronja, Marie och Ella.

 

 

Sedan fyllde vi våra fat och satte oss till bords. Den otroligt läckra brunchbuffén var signerad Strand-Mölle i Molpe och nu ska inte det här inlägget handla så mycket om mat, men jag måste ändå nämna hur otroligt gott det var! Jag som älskar alla olika julkryddor blev mycket glatt överraskad när jag märkte att laxrullarna innehöll saffran. Så gott med saffran i salt mat! Det borde jag lära mig att använda mer av också, inte bara i söta bakverk.

 

 

DSC 9672wmaten

 

 

Men tillbaka till Dermoshop – jag är ju uppvuxen i Korsnäs (Harrström närmare bestämt) så Dermoshop är något jag minns från barnsben, eftersom företaget grundades när jag var 9 år. Pia Knoester, som jobbar på Dermoshops Helsingfors-kontor, berättade historien bakom företaget. 

 

 

DSC 9692w

 

 

Dermoshop startade sin verksamhet år 1988, då den allra första produkten, Classic Hudvårdslotion, lanserades. Från början tillverkades produkterna endast för användning på sjukhus. Sjukhuspersonalen tyckte så mycket om produkterna att de vill köpa hem dem och den vägen föddes idén att även sälja produkterna till privatpersoner. Varumärket heter Dermosil och produkterna kan endast köpas via webbshopen eller via gruppbeställningar till exempel på arbetsplatser. 

 

 

DSC 9712w

dermo

SandraEmilia, Josefin och Rebecca kollar in utbudet.

 

 

Dermoshop är ett av de allra första företag som startade en webbshop i Finland, redan år 1996, så i år firas 20-årsjubileum. I dag består sortimentet av ca 350 produkter, allt från smink, hår- och hudvårdsprodukter till accessoarer och kosttillskott. Till Dermoshop hör också två dotterbolag – Guest Comfort, som säljer gästartiklar för hotell, flygbolag och rederier samt Mosho, som erbjuder grupper och föreningar ett enkelt sätt att skaffa medel till sin verksamhet. Agnes fotbollslag har sålt Moshos produkter för ett tag sedan och det fungerade smidigt och var lättsålt.

 

 

DSC 9931w2

 

 

Pia, som är produktchef för accessoarer, berättade om hur de går tillväga för att ta fram nya kollektioner och hon lade speciellt fokus på julkollektionerna. Dermoshop har ända sedan 2003 jobbat med att ta fram speciella julserier och i år är antalet set fler än någonsin – närmare 30 olika presentkit kan man välja mellan i år. Där finns något för alla tänkbara mottagare. Förpackningarna är uppskattade julgåvor och vissa av dem är redan slutsålda, så passa på om du vill klicka hem någon av dem.

 

 

jul

 

 

Jag är välbekant med Dermoshops produkter sedan många år tillbaka. När jag började jobba på Vasabladet 2004 hade vi beställningslistorna på kaffebordet och jag kom för första gången i kontakt med produkterna. Under åren har jag provat på många av deras produkter och hittat flera favoriter som alltid finns i mitt skåp, till exempel rengöringsmoussen, läppglansen och kökstvålen. Nyare favoriter är Living-serien som jag bloggade om i somras. Passade på att beställa en refill till tvålen nu. Min man använder också deras produkter och nu köpte jag deras nya parfym i julklapp till honom, Black Pepper som skymtar på en av bilderna här ovanför (räknar med att han inte läser min blogg så ofta, så han kommer nog inte se det här före julafton…)

 

 

DSC 9784w

 

 

Det var väldigt intressant att höra hur de nya kollektionerna tas fram. Efter det inledande idémötet skissar grafikerna på en mood board som blir utgångspunkten för hela kollektionen. I år går julkollektionen under namnet “Drömmarnas jul” – traditionellt med mycket snö och tomtar, men ändå med en modern tvist. Här kan ni kika på årets fina och juliga video, som filmades i Lappland förra vintern. Vi fick också veta att det första mötet som gäller nästa års julkollektion redan hållits och då kommer det bli något helt annat än i år, men exakt vad det betyder avslöjades inte. Här bläddrar Julia i några gamla Dermotidningar och vi konstaterade att idérikedom finns det gott om eftersom man har lyckats leverera nya, intressanta kollektioner år efter år.

 

 

DSC 9770w

 

 

Vi var en ganska frågvis grupp som verkligen satte Pia och Ann-Sofie på prov med våra frågor. Bland annat undrade Julia hur det är möjligt att Dermoshop kan hålla så låga priser, speciellt med tanke på att alla deras produkter är europeiskt tillverkade, många av dem inom Norden. Pia svarade att det kanske är tvärtom – att övriga sminkföretag istället har väldigt mycket luft i sina priser. Man betalar helt enkelt mera för själva märket än för produkten i många fall. Det är defintivt en av de saker jag skulle nämna först om någon bad mig beskriva Dermoshop – att deras pris-kvalitetförhållande är otroligt bra.

 

 

DSC 9801w

Sandra Emilia, Josefin och Ronja.

 

 

Att köpa kosmetik via webben kan kanske vara svårare än att köpa till exempel strumpor eller böcker. Men ser inte nyanserna och känner inte dofterna. Det här har Dermoshop förstås tänkt på och därför följer det alltid med små tester på nya produkter när deras tidning skickas ut till kunderna. (Därför är jag också säker på att Anders kommer gilla den nya parfymen, det sa han redan när jag bad honom provdofta för ett tag sen). Tidningen utkommer 6 gånger per år och nya produkter lanseras så gott som varje månad.

 

 

DSC 9849wAnn-Sofie Strand berättar hur det går till när beställningar packas.

 

 

I nuläget har Dermoshop kring 50 fast anställda i Korsnäs, men så här i juletider fördubblas antalet eftersom mängden paket som ska hanteras per dag uppgår till ungefär 2000. Vi fick också ta en titt i lagret och det kan jag summera med två ord – välorganiserat och gigantiskt. Just den här lördagen stod packningslinjerna stilla, men tidigare i höstas fick jag kika in en dag när det var full fart i packningsarbetet. Alltid intressant att se hur det fungerar bakom kulisserna.

 

 

DSC 9923w

DSC 9860w

DSC 9925w

 

 

Som ni ser är det inget litet ställe! Ett stort tack till Dermoshop som bjöd in oss, det är alltid inspirerande att få bekanta sig med ett företag på närmare håll. Tror att det var många som blev positivt överraskade över företaget – hur stort och välorganiserat allt är. Avslutar med en bild på utsikten som kontorspersonalen får njuta av varje dag. Inte illa, eller hur? Ni ska också få se lite av innehållet i goodie bagen, men det får bli i ett annat inlägg.

 

 

DSC 9918w

 

 

0 gillar
Dermoshop Samarbete

Du Kanske Också Gillar

2 Kommentarer

  • Reply
    Anna
    15 december, 2016 at 08:22

    Är du från Harrström? Det visste inte jag; vi har sommarstuga där så i princip varje sommar reser jag dit; som barn 3-4 veckor, nu är jag glad om jag hinner dit 1 eller 2!

    • Reply
      Anna-Lena Nyfors-Norrgård
      15 december, 2016 at 09:31

      Yes, det är jag! Har du släkt i Harrström eller hur kommer det sig att ni har sommarstuga där? 🙂

Lämna ett Svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.